mandag den 18. marts 2013

Skolestart og meget mere


Puha.. så er det vidst tid til en lille opdatering. Der er simpelthen sket så meget siden sidst, men det er også ved at være et godt stykke tid siden jeg sidst skrev herinde.

Som sagt ankom vi til huset efter en god tur til østkysten og Hobart. Huset var helt tomt, og som sagt har vi ingen møbler med herned, men folk her været rigtigt søde til at låne møbler  osv. til os.Dagen efter at vi ankom til huset, skulle vi ud på mit college, for at vælge mine fag. Personalet var rigtigt venlige, og var soede til at hjaelpe med at vaelge fag og finde ud af det hele.

Jeg valgte følgende fag:
Maths applied 2
Fashion and design
English as a second language
English applied
Health and wellbeing

Efter at vi havde fået valgt fag og købt bøger til mig, kørte vi ud på jakobs high school, hvor vi havde et lille møde med nogle lærere. Mødet gik fint, jakob blev vist rundt og fik købt skole uniform, som han skal have på i skole.

Vi startede begge i skole d. 5. februar. Jeg må indrømme jeg var en lille smule nervøs, da mor kørte mig hen til skolen, især da jeg så alle de andre elever, som også kom. Min skole er rigtigt stor, vi er ca. 900 elever, så det var lidt overvældene foerste dag, men heldigvis var det kun year 11, som kom den første dag. Year 12 kom først dagen efter. Vi skulle alle mødes i gymnastiksalen, hvor vi ville få vores skema. Gymnastik hallen, var virkeligt overvældende, med alle de mennesker, især fordi jeg havde ingen ide om,hvor jeg skulle gaa hen, men jeg fik fat i en lære, og hun hjalp mig med at få fat i mit skema. Efter dette introducerede hun mig også for en af de andre udveksling studerende fra Estland. Da alle havde fået deres skemaer, snakkede rektoren lidt, og vi skulle derefter ud i vores klasser. I løbet af dagen blev vi introduceret for alle vores forskellige klasser, hvor vi lærte hinanden at kende og moedte vores laerer. Jeg fik hurtigt nogle venner allerede første dag saa det var jo meget godt. Der er også en anden dansker hernede, hun er ikke på udveksling, men hun flyttede herned med hende familie sidste år, så hende kom jeg i snak med og blev introduceret for hendes venner.

Skolen gik rigtigt godt lige fra starten af, jeg fik hurtigt forskellige venner og vendte mig også hurtigt til at alt forgår på engelsk. Jeg skiftede dog 2 af min fag efter første uge fordi de var for nemme.

Jeg skiftede:
Maths applied 2 til maths applied 3
English applied til English foundation

Selfølgeligt har der også været nogle forhindringer i skolen, hvor jeg ikke lige har forstået hvad folk har sagt, eller hvad læren har ment, men dem er der ikke så mange af mere + jeg er blev rigtig mange gange væk fra mig selv i starten fordi skolen er så stor. Men alle disse ting sker ikke så ofte mere, og jeg elsker det virkeligt hernede, ville ønske jeg kunne bliver lidt længere, og ikke kun havde 1 måned tilbage i skolen, alt går så hurtigt.

I tirsdag ugen efter at jeg havde startet i skole, tog mor og jeg ned på kommunekontoret, hvor jeg tog min teoritest til kørekort, og jeg bestod heldigvis. Så nu har jeg kørekort hernede, dog kun et learner license, så jeg må kun køre, hvis enten mor eller far sidder ved siden af, men det er stadigt meget sjovt at have. De to første gange jeg var ude at køre, kørte vi bare ude i et industri område, hvor der ikke var så mange biler. Men siden da har jeg kørt en del. Jeg kørte turen hjem fra cradle mountain, som tog 1½ time, udover dette kørte jeg også noget af vejen til og fra vestkysten sidste weekend. De 3 gange hvor jeg har kørt langt, har det mest bestået af snogede og små veje, bl.a. i bjergene, så det må jeg helt klart sige, det må være mit speciale, dog har jeg også kørt på de store veje, hvor man kan køre stærkt, det er sjovt!

Udover skolen, har vi også været på nogle weekendture. Den anden weekend efter, at vi var startet i skole, havde vi lavet en aftale med den anden danske familie hernede(den danske pige som jeg går i skole med, hendes familie). Vi startede med at tage ud til en flod, hvor vi badede, spise hjemmebagte fastelavnsboller, og dansk slik. Senere tog vi hjem til dem, for at hygge og spiste aftensmad. Det var rigtigt hyggeligt at snakke med en dansk familie, og høre om hvordan det har været for dem at rejse herned, også kunne vi jo også lige få et par tips med på vejen.

For lidt tid siden tog vi også en søndagstur ud i en national park, hvor der llaa et bjerg, som hedder Cradle mountain.  Her gik vi en 2 timers lang tur rundt om en vildt smuk sø. Omgivelserne var som taget ud af en film.

Forrige weekend tog vi en weekendtur ud til vestkysten, da vi havde forlænget weekend, pga. noget holiday. Fredag kørte vi ud til noget, som hedder Strahan på vestkysten, hvor vi havde lejet en lille cabin på en campingplads. 
Lørdag var vi ude på en helt vildt smuk 6½ timer sejltur, vi havde dog i mellemtiden nogle stop. På turen holdt skibet ind på sarah island(som er en gammel fangeø), udover det holdte skibet også ind ved en regnskov, begge ture, var guidet.
Søndag var vi på en togtur, vi startede med at tage en bus til qeenstown, hvor vi skulle med toget. Toget var et gammelt damptog, som kørte en gammel rute gennem skoven, ned til Strahan. Det var også en rigtig smuk tur, ligesom skibsturen dagen før.
Mandag brugte vi på at køre hjem, der blev dog tid til et par lookouts, et lille besøg i en nationalpark og et besøg på et museum på vejen. Museumet bestod af en udstilling som en mand var ved at lave. Kunstneren ville lave en 100 meter lang og 4 meter høj vaeg, som han havde været i gang siden 2005, men er endnu ikke færdig med. Udstillingen var sindssygt flot, og jeg er så imponeret over hans arbejde.

Sidste weekend tog vi soendag en tur ud i en national park taet paa os, for at grille og spise aftensmad. Parken var fuld af wombater og kaenguguer.

Jakob slaar graestet
 Cradle Mountain
  Cradle Mountain
  Cradle Mountain
  Cradle Mountain
  Cradle Mountain
  Cradle Mountain
  Cradle Mountain. btw. den hvide dreng er en af mine venner fra skolen, han er ogsaa international student og kommer fra estland.
  Cradle Mountain
 En flod vi koerte forbi paa vej til Strahan
 Paa baadturen
  Paa baadturen
 Baaden vi sejlede med
 Sarah island
 Regnskoven
 Regnskoven
Slange i regnskoven
 Paa baadturen
  Paa baadturen
Jakob faar lov at hjaelpe med at styre baaden
  Vi faar en is paa en varm dag 
 Ved et vandfald i stahan
 En ulaekker flod paa togturen
 Toget


 Ved et stop paa togturen
 Ting vi korte forbi paa vejen hjem til devonport



 Mine L plader skal vaere i vinduet naar jeg koere
 En soed wombat

 En kaenguru paa tur

 vi fik noget at spise
 Det blev aften i national parken




Ingen kommentarer:

Send en kommentar