mandag den 29. april 2013

Vores rejse rundt i Australien del 1

Søndag d. 21 april kørte vores venner os til færgen, og vi fik sagt farvel. (Jeg håber virkeligt, at de kommer og besøger os i Danmark snart, nu hvor deres datter er flyttet til London.) Færgen sejlede kl. 19.30, og vi ville så være i Melbourne kl. 6 næste morgen. Selve sejlturen gik meget godt, vi fik noget godt aftensmad, set breaking dawn del 2 i deres biograf og selvfølgeligt sovet. Da vi ankom til Melbourne sad vi i ankomsthallen og ventede i et stykke tid og tog derefter en taxa ud til udlejningsfirmaet, hvor vi skulle hente vores autocamper.

Efter vi havde fået vores autocamper kørte vi hen og købte morgenmad, også var det ellers bare ud på motorvejen og køre mod Adeliade. Det var en lang tur, men vi fik holdt nogle pauser,også var det slet ikke så galt. Dagen efter brugte vi et par timer iAdeliade hvor vi tog på marked og på strøget for at bruge nogle penge, og det fik jeg da også gjort. J Derefter gik turen mod Cooper Pedy.

Torsdag havde vi så en kørefri dag i Cooper Pedy. Når man kommer længere ind på midten i Australien bliver der mere tørt,og der kommer så flere fluer, dvs. at der var en del fluer i CooperPedy, men vejret var skønt, så det gjorde ikke så meget. CooperPedy er en mineby, hvor de graver efter opaler. Det er også et afAustraliens tørreste og varmeste steder, så derfor er der rigtig mange som bor under jorden, omking ca. 85 procent at befolkningen. Vi brugte dagen på at se nogle lockouts ud over byen, se en underjordisk kirke, og så var vi på guidet tur i en gammel opal mine. Første viste en kvinde os hvordan det sleb opaler og fortalte os lidt om dem og deres forskellige værdier, derefter viste en ældre mand os rundt i en gammel mine, hvor han fortalte en masse historier, og sidst men ikke mindst fik vi lov til at se et underjordisk hus. I løbet af dagen var vi også en tur i campings pladsens pool, det var godt nok dejligt når det var så varmt.

Fredag kørte vi videre, og vores næste stop var Ayers Rock ellerUluru, som er det Aboriginal navn for stenen. Igen i dag var det en lang tur, men da vi endelig ankom til campingpladsen, og kunne se solen gå ned over Ayers Rock, var det det hele værd. Det var så smukt og fedt endeligt at se den i virkeligheden. Lørdag stod vitidligt op, så vi kunne se solopgangen, og kørte derefter ud tilAyers Rock, hvor vi var så heldige at få lov til at kravle op, det er nemlig ikke hver dag man må det. Det var en hård tur, især det første stykke op, men da vi kom helt op på toppen, var det godt nok også det hele værd. Det var så smukt og fredeligt deroppe, at man bare havde lyst til at side der hele dagen. Da vi kom tilbage på resortet vi boede på, satte vi os ind på resortets hoved gade og spise en pie. Mens vi sad der og spiste kom der nogle aboriginalsog spillede på diogons, og jakob og far fik lov til at prøve at spille. Jeg måtte desværre ikke prøve da det er et drenge instrument. Da vi tibage til camping afdelingen stod det på en tur i poolen,hvorefter vi tog ned for resortetes hovedgade igen for at se nogetaboriginal dans. Efter dansen tog vi videre ud til Olgas/ KataTjuta, som er en samling af en masse store røde sten. Her gik vi en lille tur og så derefter solnedgangen. Så lavede vi mad derude og spiste, mens vi kiggede ud over Olgas/Kata Tjuta.

Søndag stod vi endnu tidligere op, så vi kunne køre ud til et lookout, så vi kunne se solopgangen fra en anden vinkel end igår, det var rigtigt smukt, men jeg må indrømme, at jeg var lidt tvær da mor of far vækkede mig i morges. Inden vi kørte videre spiste vi vores morgenmad, mens vi nød vores sidste kig ud over AyersRock/Uluru. Og nu sidder vi i bilen på vej mod Alice Sping

Afslutning på vores Devonport ophold

De sidste uger prøvede vi alle at få så meget ud af vores tid som muligt, det har vi selvfølgeligt hele tiden gjort, men vi var ekstra opmærksomme den sidste tid. D. 14 april var jeg bl.a. med minfashion klasse i Burnie for at holde fashion show under tasmanianyouth week, hvor vi alle skulle fremvise det projekt vi havde designet og syet i løbet af det første semester. Det er var rigtig hyggelig og sjov dag, selvom jeg i første omgang ikke var helt med på at skulle gå catwalk.

Jeg som sagt rimelig opsat på at lave en masse sammen med mine venner de sidste weekender, inden jeg rejste. Jeg var bl.a. på picnic med nogle andre af de internatinal students, hvor vi tog ned på stranden for at bade og grille. Det var vildt hyggeligt. Jeg havde bl.a. også mine tætteste veninder på besøg hjemme hos mig en lørdag, hvor vi hyggede med varm kakao, kage, slik og sodavand. Det var virkeligt også hyggeligt, og jeg kommer til at savne de tøser virkeligt meget.

Den sidste dag i skole var godt nok sørgelig, og må da indrømme at jeg fik fældet en tåre eller måske en del. Det var virkeligt mærkeligt at skulle sige farvel til dem alle sammen, især fordi at jeg nok må indse, at det er de færreste, jeg kommer til at se igen pga. afstanden.

Den sidste weekend blev mest af alt brugt på at pakke og få afleveret alle vores lånte ting tilbage til deres ejermand. Jakob og jeg brugte også en masse tid sammen med den yngste datter fra den familie, som vi er blevet rigtigt gode venner med hernede. Deres ældste datter flyttede til London ugen før vi rejste, formindst 2 år, så hende kommer vi i hvert tilfælde til, at se lidt til når vi kommer hjem.

mandag den 18. marts 2013

Skolestart og meget mere

Puha.. så er det vidst tid til en lille opdatering. Der er simpelthen sket så meget siden sidst, men det er også ved at være et godt stykke tid siden jeg sidst skrev herinde.

Som sagt ankom vi til huset efter en god tur til østkysten og Hobart. Huset var helt tomt, og som sagt har vi ingen møbler med herned, men folk her været rigtigt søde til at låne møbler  osv. til os.Dagen efter at vi ankom til huset, skulle vi ud på mit college, for at vælge mine fag. Personalet var rigtigt venlige, og var soede til at hjaelpe med at vaelge fag og finde ud af det hele.

Jeg valgte følgende fag:
Maths applied 2
Fashion and design
English as a second language
English applied
Health and wellbeing

Efter at vi havde fået valgt fag og købt bøger til mig, kørte vi ud på jakobs high school, hvor vi havde et lille møde med nogle lærere. Mødet gik fint, jakob blev vist rundt og fik købt skole uniform, som han skal have på i skole.

Vi startede begge i skole d. 5. februar. Jeg må indrømme jeg var en lille smule nervøs, da mor kørte mig hen til skolen, især da jeg så alle de andre elever, som også kom. Min skole er rigtigt stor, vi er ca. 900 elever, så det var lidt overvældene foerste dag, men heldigvis var det kun year 11, som kom den første dag. Year 12 kom først dagen efter. Vi skulle alle mødes i gymnastiksalen, hvor vi ville få vores skema. Gymnastik hallen, var virkeligt overvældende, med alle de mennesker, især fordi jeg havde ingen ide om,hvor jeg skulle gaa hen, men jeg fik fat i en lære, og hun hjalp mig med at få fat i mit skema. Efter dette introducerede hun mig også for en af de andre udveksling studerende fra Estland. Da alle havde fået deres skemaer, snakkede rektoren lidt, og vi skulle derefter ud i vores klasser. I løbet af dagen blev vi introduceret for alle vores forskellige klasser, hvor vi lærte hinanden at kende og moedte vores laerer. Jeg fik hurtigt nogle venner allerede første dag saa det var jo meget godt. Der er også en anden dansker hernede, hun er ikke på udveksling, men hun flyttede herned med hende familie sidste år, så hende kom jeg i snak med og blev introduceret for hendes venner.

Skolen gik rigtigt godt lige fra starten af, jeg fik hurtigt forskellige venner og vendte mig også hurtigt til at alt forgår på engelsk. Jeg skiftede dog 2 af min fag efter første uge fordi de var for nemme.

Jeg skiftede:
Maths applied 2 til maths applied 3
English applied til English foundation

Selfølgeligt har der også været nogle forhindringer i skolen, hvor jeg ikke lige har forstået hvad folk har sagt, eller hvad læren har ment, men dem er der ikke så mange af mere + jeg er blev rigtig mange gange væk fra mig selv i starten fordi skolen er så stor. Men alle disse ting sker ikke så ofte mere, og jeg elsker det virkeligt hernede, ville ønske jeg kunne bliver lidt længere, og ikke kun havde 1 måned tilbage i skolen, alt går så hurtigt.

I tirsdag ugen efter at jeg havde startet i skole, tog mor og jeg ned på kommunekontoret, hvor jeg tog min teoritest til kørekort, og jeg bestod heldigvis. Så nu har jeg kørekort hernede, dog kun et learner license, så jeg må kun køre, hvis enten mor eller far sidder ved siden af, men det er stadigt meget sjovt at have. De to første gange jeg var ude at køre, kørte vi bare ude i et industri område, hvor der ikke var så mange biler. Men siden da har jeg kørt en del. Jeg kørte turen hjem fra cradle mountain, som tog 1½ time, udover dette kørte jeg også noget af vejen til og fra vestkysten sidste weekend. De 3 gange hvor jeg har kørt langt, har det mest bestået af snogede og små veje, bl.a. i bjergene, så det må jeg helt klart sige, det må være mit speciale, dog har jeg også kørt på de store veje, hvor man kan køre stærkt, det er sjovt!

Udover skolen, har vi også været på nogle weekendture. Den anden weekend efter, at vi var startet i skole, havde vi lavet en aftale med den anden danske familie hernede(den danske pige som jeg går i skole med, hendes familie). Vi startede med at tage ud til en flod, hvor vi badede, spise hjemmebagte fastelavnsboller, og dansk slik. Senere tog vi hjem til dem, for at hygge og spiste aftensmad. Det var rigtigt hyggeligt at snakke med en dansk familie, og høre om hvordan det har været for dem at rejse herned, også kunne vi jo også lige få et par tips med på vejen.

For lidt tid siden tog vi også en søndagstur ud i en national park, hvor der llaa et bjerg, som hedder Cradle mountain.  Her gik vi en 2 timers lang tur rundt om en vildt smuk sø. Omgivelserne var som taget ud af en film.

Forrige weekend tog vi en weekendtur ud til vestkysten, da vi havde forlænget weekend, pga. noget holiday. Fredag kørte vi ud til noget, som hedder Strahan på vestkysten, hvor vi havde lejet en lille cabin på en campingplads.
Lørdag var vi ude på en helt vildt smuk 6½ timer sejltur, vi havde dog i mellemtiden nogle stop. På turen holdt skibet ind på sarah island(som er en gammel fangeø), udover det holdte skibet også ind ved en regnskov, begge ture, var guidet.
Søndag var vi på en togtur, vi startede med at tage en bus til qeenstown, hvor vi skulle med toget. Toget var et gammelt damptog, som kørte en gammel rute gennem skoven, ned til Strahan. Det var også en rigtig smuk tur, ligesom skibsturen dagen før.
Mandag brugte vi på at køre hjem, der blev dog tid til et par lookouts, et lille besøg i en nationalpark og et besøg på et museum på vejen. Museumet bestod af en udstilling som en mand var ved at lave. Kunstneren ville lave en 100 meter lang og 4 meter høj vaeg, som han havde været i gang siden 2005, men er endnu ikke færdig med. Udstillingen var sindssygt flot, og jeg er så imponeret over hans arbejde.

Sidste weekend tog vi soendag en tur ud i en national park taet paa os, for at grille og spise aftensmad. Parken var fuld af wombater og kaenguguer.

Jakob slaar graestet
  Cradle Mountain. btw. den hvide dreng er en af mine venner fra skolen, han er ogsaa international student og kommer fra estland.
  Cradle Mountain
 En flod vi koerte forbi paa vej til Strahan
 Paa baadturen
 Baaden vi sejlede med
 Sarah island
 Regnskoven
Slange i regnskoven
 Paa baadturen
Jakob faar lov at hjaelpe med at styre baaden
  Vi faar en is paa en varm dag
 Ved et vandfald i stahan
 En ulaekker flod paa togturen
 Toget

Ved et stop paa togturen
 Ting vi korte forbi paa vejen hjem til devonport

Mine L plader skal vaere i vinduet naar jeg koere
 En soed wombat

En kaenguru paa tur

vi fik noget at spise
 Det blev aften i national parken

torsdag den 7. februar 2013

Ferie foer skolestart

Fredag d. 25. januar forlod vi huset i Burnie, det var lidt sørgeligt, nu når vi lige havde vænnet os til det dejlige og store hus(billeder nedenfor, de bliv dog først taget, da vi havde tømt huset).

Efter at have tømt huset, kørte vi den 4 timers lange tur til en lille sommerhusby Bicheno på østkysten. På den lange tur, holdte vi dog også ind ved en lille historisk by(Cambell Town), for at holde en lille pause. Her i Cambell Town var vi også inde på ved et informationscenter, som hjalp os med at finde på ting, som vi kunne se på østkysten. Da vi landede i Bicheno, gik vi ned på stranden for at gå en tur, da vejret ikke helt  var til at bade. Stranden var fuld af store sten, men det var en meget sjov tur.

Dagen efter kørte vi hen til Freycinet National Park. I parken var der mange forskellige gå ruter. Vi tog på en 1½ timeres tur igennem den smukke natur, som midt på ruten havde en rigtigt smuk udsigt udover en smuk strand. I National parken fik vi også fodret nogle wallabies, de var simpelhent så søde! På hjemturen hjem fra nationalparken holdt vi ind ved en masse lookouts og 2 strande(Coles Bay og Friendly Beach).
Dagen efter kørte vi videre mod Hobart. Da vi ankom til Hobart, gik en tur ned til Hobarts havneområde(her mødte vi nogle danskere for første gang på vores tur!). Havnen var rigtigt fin, og vi kom også lige en tur forbi shopping gaderne, som desværre havde lukket. ):

D. 28 og 29. havde vi hele dage i Hobart. D. 28 startede mor og jeg dagen med at tage ned til midtbyen, for at få brugt lidt penge, som i nok godt ved, at jeg er god til. Byen i Hobart var meget bedre en Burnie, fuld af lækre butikker, jeg fik ialt købt 5 trøjer og et par shorts. Jeg må indrømme, at jeg sagtens kunne have brugt længere tid, men vi skulle desværre hjem til Jakob og far, og videre med dagen. Da vi kom hjem, tog vi en tur på stranden, og derefter op på Hobarts højeste bjerg Mount Wellington. Det var rigtigt koldt i forhold til nede på jorden, men der var rigtig flot udsigt!

D. 29 Januar kørte vi de 100 kilometer til øen Tasman Penninsula, for at besøge fængslet ved Port Arthur. Dette er et fængsel, hvor alle de værste forbrydere, og de forbrydere, man ikke kunne bruge til noget i de andre fængsler, blev sent hen. Fængslet var et kæmpe område, som vi fik en guidet tur rundt på. Desværre var fængslet ikke helt intakt mere, da det har været offer for 2 skovbrande, men stedet var stadigt ret vildt at se, og man kunne igennem billeder og historier næsten føle stemningen fra dengang. Ved fængslet var vi også ude på en lille smuk sejltur. På turen hjem holdte vi igen ind ved en masse lookout(dem elsker mor), og kørte igennem den lille by udenfor Hobart, som Kronprinsesse Mary kommer fra.

D. 30 kørte vi til Devenport til vores nye hus. Det skriver jeg lige lidt mere om senere, så dette ikke bliver en alt for lang snøre(men det er, det vidst allerede). Håber alt er vel i Danmark.

Vores gamle hus i Burnie efter at vi har fjernet alle vores ting.

Mors og far sovevearelse
 Mors og fars working closet
 Mit vearelse(Jakobs var naesten magen til)
 Baggagerummet inden vi koerte mod oestkrysten. (Naar vi skal rejse rundt i australien, skal der vaere 2 kufferter mere, saa det skal nok blive en spaendende oplevese at pakke bilen.)
Stranden i Bicheno

Der var gode boelger for dem som surfede.(der er en mand inde i boelgen hvis man se godt efter)
 En smuk soe vi koerte forbi paa vejen til Bicheno
 Lookout
 Freycinet National Park

Udsigt ud over Coles bay

Udsigt ud over Wineglass Bay (stadig i  Freycinet National Park)
 Lookout, paa vej hjem fra  Freycinet National Park

Hobart Havn
 Udsigt fra det hoeje bjerg i Hobart

Lookout: the devils kitchen

Port Arthur

Genskabning af isolationsceller. Her blev nye fangere sendt ind naar de foerst kom til faengslet, de foerste ca. 50 dage. Naar det kom blev de klippet skallet, og fik fjernet deres navn og istedet tildelt et nummer. De kom kun ud en time om dagen, her befandt de sig en en gaard og men haetter paa saa de andre fangere ikke kunne se deres ansigt.
 Gangen til isolationscellerne
 Baadtur ved Port Arthur

Hvis man havde rigtigt gode ojne ville man kunne se sydpolen(dvs. det naeste efter havet, er sydpolen)
 Omraadet hvor der havde vaeret brand